Salon/Sala

In opdracht van Museum Van Loon en in het kader van het SOUK medina festival ontwikkelden wij de tentoonstelling Salon/ Sala: Ontvangst in Arabische sferen.

De tentoonstelling was in april en mei 2014 te zien in de salon van het museum.

De salon vormt van oudsher de apotheose van de pronkzucht. Hier worden de gasten ontvangen en bevinden zich de beste portretten en de mooiste meubels. In verschillende lagen van de Nederlandse samenleving was het lang gebruikelijk om een pronkkamer in te richten, die alleen werd gebruikt als er bezoek kwam. Soms werd er ook gepronkt met oriëntaalse objecten. Dit was vooral het geval bij de gegoede klasse, die hun rijkdom en handelsgeest op deze manier konden illustreren. De familie van Loon ging verder dan het toevoegen van enkele oriëntaalse voorwerpen en richtte op buitenplaats Hydepark een heuse Moorsche kamer in, waarvan u hiernaast een afbeelding ziet. Tussen de familiestamboom, enkele familieportretten en opgezette vogels, zien we een geïmproviseerde Arabische bank, lampen en een achthoekig tafeltje, de mida. Dit tafeltje, inmiddels wit geschilderd, en de foto zijn de enige overblijfselen van deze oriëntalistische pronkkamer.

 

Hoewel het hebben van een salon in de twintigste eeuw veelal uit de mode is geraakt, vinden we bij veel Nederlanders met een Arabische achtergrond nog altijd een apart ingerichte ontvangkamer die door Marokkanen ook wel sala wordt genoemd. Ook als er geen aparte kamer is ingericht, spelen Arabische voorwerpen een belangrijke rol bij het ontvangen van gasten.

 

In deze interventie vertelden Nederlanders met een Arabische achtergrond zelf over hun interieurs en hoe deze hun bi-culturele identiteit al dan niet reflecteren. Welke objecten zijn voor hen belangrijk in hun ontvangstruimtes en hoe dragen deze elementen bij aan hun thuisgevoel, identiteit en presentatie naar gasten toe? De participanten zijn tussen de 25 en 45 jaar en allen opgegroeid in Nederland. Ze wonen in voornamelijk westers ingerichte huizen, desalniettemin kozen zijn allen voor een Arabisch voorwerp waarmee zij zich het liefst profileren. Een Marokkaans theepotje, een tapijt, een Tunesische deur en een kleine Marokkaanse kamer; allen accenten in het interieur die de Arabische identiteit van hun eigenaren benadrukken. Binnen de contouren van het interieur bezien lijken het soms kleine details, maar voor de eigenaren zijn ze van grote betekenis en dragen zijn een belangrijk deel van hun identiteit. Ge:iinteresseerd in de verhalen? Klik dan hier voor de catalogus, deze verscheen ook in het Engels.

 

 

 

Pronkzucht 2014